Buitengewone tijden vragen om buitengewone maatregelen

Maar ze zijn noodzakelijk.

Buitengewone tijden vragen echter om buitengewone maatregelen. Graag leggen we uit waarom wij als VVD onze verantwoordelijkheid nemen voor de toekomst van Nederland en het Begrotingsakkoord steunen – hoe pijnlijk dat ook is.

Iedere werkende Nederlander heeft 50.000 euro schuld
Het belangrijkste resultaat van het akkoord is dat we het begrotingstekort van Nederland terugdringen. Dat klinkt abstract, maar is rechtsreeks in uw belang. Elk jaar geeft de Nederlandse overheid meer uit dan ze binnenkrijgt. Hierdoor is onze staatsschuld inmiddels opgelopen naar ruim 400 miljard (400.000.000.000!) euro. Per werkende Nederlander betekent dat een schuld van 50.000 Euro. Die situatie is onhoudbaar. Voor het eerst in de geschiedenis neemt het aantal mensen af dat werkt, belasting betaalt en dus bijdraagt aan het aflossen van de staatsschuld. Als we het tekort laten oplopen, dan stijgt de schuld per Nederlander even hard mee.

We verspillen jaarlijks 10 miljard euro aan rente
We kunnen het ons niet veroorloven om eindeloos meer uit te geven dan we verdienen. Het geld dat we tekort komen, moeten we lenen. En hoe meer we moeten lenen, des te meer we aan rente moeten betalen. Nu al zijn we daar 10 miljard euro per jaar aan kwijt. Dat is twee keer zo veel als wat we uitgeven aan bijvoorbeeld politie en veiligheid. Als die rente ook maar met 1% stijgt, dan kost ons dat 4 miljard euro extra per jaar. Dat is weggegooid geld dat we niet meer kunnen investeren in zorg, onderwijs, betere wegen of meer blauw op straat.

Daarom vindt de VVD dat we onze schulden moeten afbetalen. Liever investeren we in een sterker Nederland dan in rentebetalingen. Het akkoord dat we nu met CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie hebben gesloten is, met al zijn nadelen, een eerste noodzakelijke stap op weg naar gezonde overheidsfinanciën. De VVD loopt niet weg voor de soms pijnlijke beslissingen die daarvoor nodig zijn.

Verlaging van inkomstenbelasting vanaf 2013
Als VVD weten we natuurlijk dat het probleem niet is dat de overheid te weinig binnen krijgt. Het probleem is dat zij te veel uitgeeft. De problemen zijn echter zo groot dat we het niet redden door alleen in de uitgaven te snijden. Daarom moeten we de lasten voor burgers en bedrijven tijdelijk verhogen. Daar staat tegenover dat we vanaf 2013 de inkomstenbelasting voor werkende mensen gaan v