Schriftelijke vragen gesteld n.a.v. bericht 'Jumbo verstuurt 3-procentsbrief aan leveranciers huismerk' (distrifood.nl)

Hieronder de vragen:

1.
Kent u het bericht “Jumbo verstuurt 3- procentsbrief aan leveranciers huismerk? 1)

2.
Wat vindt u ervan dat de Amerikaanse specialist Daymon 3% korting eenzijdig op wil leggen aan de leveranciers van Jumbo?  Welke rol kunt u in deze kwestie spelen? 

3.
Hoe beoordeelt u dit in het licht van de gedragscode waaraan u momenteel met de ketenpartijen werkt? Welke gevolgen kan deze ontwikkeling hebben voor de totstandkoming van de gedragscode? 

4.
Hoe beoordeelt u deze ontwikkeling in het licht van de motie Graus (Kst. 33400-XIII nr. 127) om tot een eerlijker verdienmodel te komen voor boeren, tuinders en vissers? Kunt u aangeven hoe het staat met de uitvoering van deze motie?

5. 
Kunt u aangeven hoe deze ontwikkeling zich verhoudt met de motie Dijkgraaf (Kst. 33400-XIII nr. 99) waarin de regering wordt verzocht beleidsregels op te stellen voor de NMa? Kunt u aangeven hoe het staat met de uitvoering van deze motie? 



1)    http://www.distrifood.nl/Formules/Algemeen/2013/3/Jumbo-verstuurt-3-procentsbrief-aan-leveranciers-huismerk-1203466W/

Het Artikel

Jumbo verstuurt 3%-brief aan leveranciers

 VEGHEL - Jumbo heeft zijn huismerk uitbesteed aan de Amerikaanse specialist Daymon. Die legt de rekening nu bij de leveranciers en eist 3 procent van hun omzet. Dat blijkt uit correspondentie waarop Distrifood de hand heeft gelegd.

  Private labelfabrikanten zijn woedend. Zij stellen dat ze helemaal geen ruimte meer hebben om nog eens 3 procent marge weg te geven aan een derde partij. Leveranciers moeten de commissie vanaf 1 maart betalen, ook voor het huismerk van C1000.

 Fee

 Uitgangspunt is dat het Jumbo geen cent kost. Daymon belooft Jumbo om het huismerkaandeel in houdbaar op te krikken naar 40 procent. De leveranciers zouden daarvan profiteren en op die manier de fee kunnen bekostigen. In Jumbo’s hoofdkantoor in Veghel is een team van Daymon ingetrokken, dat zeventien man gaat tellen.

 Jong

 Jumbo bevestigt dat Daymon zijn leveranciers helpt bij de ontwikkeling van huismerkproducten. ‘Ons huismerk is nog relatief jong. Wij denken in korte tijd grote stappen vooruit te zetten met de hulp van een bedrijf met ervaring over de hele wereld’, aldus de woordvoerder.

 In de Verenigde Staten, waar Daymon vandaan komt, is het gebruikelijk dat retailers het totale management van hun huismerkproducten uit handen geven aan een ‘broker’ als Daymon.